Trends
The Season

Фетиш: In the green, green grass

Публикувано на 04 Май 2020

Устойчивото развитие е световният тренд, който не просто е на мода. Той е единственият фетиш, за който имаме само едно определение – жизненонеобходим..

От десетилетия ябълката на Нютон сякаш бавно-бавно натежаваше на клона, докато в последните години рязко се откъсна и падна на главата ни с такава тежест, че не само разбрахме закона на гравитацията, но и видяхме, че ябълката е тежко болна. Проблемите с климата и опазването на природните ресурси вече не са само в орбитата на изследователи и учени, а навлязоха активно във всички сфери от нашия живот и потребление. Новият световен фетиш е устойчивост! Да си „зелен“, „еко“ и „био“ стана задължителна мантра за дизайна, модата и козметичната индустрия, които създадоха продукти с оптимална грижа към нея – зелената, зелена трева, която искаме да продължава да расте пред вкъщи. Пред всяко вкъщи.

ВЕРТИКАЛНИ ГРАДИНИ  И ХИБРИДНИ ПРОСТРАНСТВА

            Откакто Pantone избраха цвета на 2020 г. – тяхното класическо синьо, или PANTONE 19-4052, инспирирани от темата устойчивост и свързаност, вече беше ясно каква ще е основната тенденция в дизайна тази година. От световните компании, през бутиковите ателиета и малки семейни фирми – всички в бизнеса разбраха, че крайният потребител все по-отчетливо се интересува от цикъла на производство, от материалите, от това – как и откъде идват не само мебелите му, но и при какви условия се добиват суровините. Въвеждането на пълен кръг в производството се превърна във водеща тенденция. Фирми като японското студио Nendo или немската Magna Glaskeramik повлякоха крак с производството на иновативни мебели от рециклирани материали и суровини. Архитекти и проектанти вече не създават просто домове и сгради. Новите клиенти искат техните лични пространства да бъдат идеалният градски или извънградски хибрид – да произвеждат сами електричеството си, да пречистват водата си и да „дишат“ със системи за филтрация на въздуха в помещенията. Къщите, а и бизнес сградите вече са изградени с материали, които задържат максимално постоянна температура в помещенията, така че да е излишно активно охлаждане или затопляне, което хаби електричество. Сградите хибриди работят със слънчеви панели, а често водните им системи позволяват пречистване на водата, която – от офисната мивка след поредната измита чаша кафе – отива директно за нуждите на сервизните помещения. Вертикалните градини също са любим фетиш на дизайнерите, като новото в сферата е, че се избират все повече растителни видове, които да влияят максимално ползотворно на въздуха. Някои фирми дори прилагат растения като лавандула, мента и лимонова трева за своеобразна ароматерапия. Световните изложения за дизайн и иновации също не останаха безразлични към темата „устойчивост“. От първите големи събития за годината Maison et Objet в Париж, през Мебелния панаир в Kьолн, до сърцето на световния дизайн и култовия Salone del Mobile в Милано – всички отправиха поглед към опазването на околната среда. Още през 2019 г. в Милано беше присъдена за пръв път наградата Ro Plastic Prize за устойчиви подходи, като сред победителите бяха мебелите от рециклирана пластмаса Substantial furniture collection на Alexander Schul и текстилът, направен от найлонови торбички, на Reform Studio.
Пролетна салата с авокадо от Ginger Layout

ОБЛЕЧИ ГО ПАК, БЕЙБИ!

 

Според „Harper‘s bazaar“ модата допринася за над 8 процента от всички парникови газове и ако нещата продължат така до 2050 г., повече от 25% от целия световен бюджет за въглеродни емисии ще отидат за тази индустрия. Ето защо редица световни дизайнери и независими брандове се заеха присърце да намалят своя отпечатък върху околната среда. Темата „природа“ започна да присъства активно първо с принтовете, зелените и натурални цветове, а после с крещящите щампи и надписи за опазване на природата върху някои от любимите ни брандове. Стела Маккартни е сред първите имена, които още със създаването на бранда си през 2001 г. се превърна в един от пионерите на екологичната мода. Материалите й включват органичен памук, етилирана вълна, рециклиран текстил и напълно изключват изделия от естествена кожа. Любимата ни бунтарка Вивиен Уестууд  през 2011 г. си партнира с „People Tree“ и пусна колекция, която е 100% органична, за да привлече вниманието на публиката към състоянието на тропическите гори по целия свят. Стеф Габриел създаде екологичната си линия за бански Ocean Zen, в която, освен че сме влюбени, е направена от рециклирани риболовни мрежи и пластмаси, което насочи погледа ни към глобалните проблеми на световния океан. И гигантите Levi‘s са с крачка напред – те внедриха техника за производство, която използва много по-малко вода от традиционните методи, отглеждат култури памук, които са в полза на околната среда, и изработват материи от устойчиво добита дървесина. Най-приятната им инициатива е вдъхването на нов живот на стария деним – колекцията Authorized Vintage съчетава стари парчета деним в напълно нови модели. Естествено няма как да пропуснем и H&M, чиито продукти със зелен етикет Conscious ни гарантират поне 50% съдържание на устойчиви материали, а инициативата им за събиране на стари дрехи подкрепяме с две ръце. На тазгодишната церемония по раздаване на „Оскарите“ също подкрепиха максимата, че да хабиш ресурсите на Земята не е на мода, като заложиха от меню, основано на изцяло растителна основа, през забрана на пластмаса, до смело и нетипично решение за Холивуд – да помолят гостите да облекат повторно вече носени култови тоалети.


Шампоан за възстановяване без сулфати и небиоразградими полимери в рециклируема опаковка, направена от 100% рециклирана пластмаса Hair Care от Yves Rocher, 300 мл / 8.90 лв.

 Мини крем за ръце в травъл размер с етерични масла и естествени съставки Spirit Of Asia на Douglas Home SPA от магазин Douglas, 30 мл / 3.99 лв.

НА ЛИЦЕТО ИЛИ НА НЕБЦЕТО?

И накрая, но не на последно място обръщаме поглед към козметичната индустрия, която сякаш най-отдавна се стреми да добавя все повече естествени съставки в продуктите си. Световните брандове, а и много независими производители на 100% натурална и handmade козметика дотолкова залагат на естествени продукти със съставки, като кафява захар, портокалови масла, шоколад, кокосово масло, ядки и мед, че ни карат откровено да се замислим дали продуктите са за нашето тяло, или са част от десерта. Абсолютно във всички козметични брандове – от L'Oreal, BIOTHERM, Lancome, Clarins, Bioderma, Armani Beauty, Balenciaga, Burberry, BVLGARI до Clinique, Estee Lauder, Givenchy, Guerlain, Vichy,L’Occitane и LUSH, има поне по една „зелена“ серия, която залага на природата по всички възможни начини.

За финал ви съветваме да се възползвате от тези идеи, с които да помогнете на планетата ни Земя да остане за по-дълго възможно по-зелена. Този фетиш е наистина добра инвестиция, а ако предпочитате да заложите на „зеленото“ в чинията си – допълваме, че новата тенденция за „здраве в чиния“ е обхванала всички звезди на кулинарния небосклон, така че просто си изберете нещо здравословно като това предложение от Ginger Layout, с което ви каним на обяд.


Интериор, Ginger layout, Сердика Център, ниво +1