Trends
The Season

D O I N A C I O B A N U

Публикувано на 27 Април 2020

корица: Featureflash Photo Agency / Shutterstock.com 

От Биляна Славейкова

Инфлуенсърът , който надига глас за устойчивостта

Ера на инфлуенсъри. И цинизъм не липсва. Във време, в което устойчивостта е на върха на езика на всекиго, виждаме как най-влиятелните жени онлайн пътуват между модните седмици с количество багаж, като за емиграция в нова държава. С поведението си същите, индиректно наложиха стандарт, че носен (или сниман) веднъж, един аутфит вече е за изхвърляне. Проучване на Barnardo от тази година показа, че дори само британците са похарчили 2,7 милиарда паунда за 50 милиона летни тоалети, носени... еднократно. Новата индустрия захранва консумеризма, който пък захранва обратно новата индустрия. Има ли обаче в тази среда хора, чийто наратив води в наистина устойчива посока и по-същественото – чийто личен пример следва собствения им наратив? Има, и един от най-ярките такива е Дойна. От един Instagram скрол разбираш, че Дойна е моден инфлуенсър с необичайно за платформата чувство за естетика. То е резултат от любовта ѝ към старите филми и влиянието на постсъветска Молдова върху нея. Спокойно можем да категоризираме Дойна като пионер при блогването – стартира в Tumblr и Lookbook.nu, а платформата ѝ The Golden Diamonds (започва я на английски през 2010, когато е на 16 години), я превръща в едно от първите обикновени момичета, чийто живот се преобръща на 180 градуса заради една любителска модна страница в интернет. Мести се в Лондон скоро след като модният свят започва да я разпознава, като там я открива не кой да е, а бившият мениджър на Кейт Мос.

Featureflash Photo Agency / Shutterstock.com 

Малко след това Дойна е и първият инфлуенсър, подписал с NEXT Model Management Лондон, което само по себе си е прецедент и отваря пътя на други създатели на съдържание, които да подпишат с агенции. Като много от своя кръг, Дойна многократно е оценявана за влиянието и вкуса си от медии, като Vogue, Harper’s Bazaar, ELLE и други, но с полираните изображения не се изчерпва потенциалът ѝ. Още на 19, Forbes класира молдовката сред най-обещаващите млади предприемачи, а по-късно, отново я поставя в списък с таланти, този път Forbes 30 under 30.

„Колкото по-въвлечена в модата ставах и колкото повече научавах за начина, по който тя се отразява на околната среда, толкова по-трудно беше за мен да бъда част от тази индустрия. Но вместо да се откажа, реших, че мога да направя нещо по въпроса. Именно това несъгласие ме направи толкова ангажирана и гласна по темите за отговорното производство и отговорната консумация. За този бунт „виня“ и факта, че дори след колапса на СССР, хората в Молдова не се чувствахме в безопасност да кажем това, което наистина мислим. Израснах, борейки се срещу тази народопсихология.”

Това, което всъщност прави Дойна забележителна, е отдадеността, с която се конфронтира с модната индустрия отвътре, смелостта, с която я критикува и по този начин бута към по-устойчив сценарий. Същевременно, не спира да образова аудиторията си за индивидуалните мерки и малките стъпки, които всеки може да предприеме, за да редуцира негативното си влияние върху средата и да бъде част от по-голяма промяна. Дойна е посланик на No More Plastic Co, неправителствена организация, която повдига темата за пластмасовия отпадък в Световния океан, образова по отношение на алтернативите на пластмасата за еднократна употреба и говори за нуждата от устойчиви решения за начина, по който консумираме ресурси. Дойна е и движеща сила зад The Global Survey, проект на ООН, който миналата година успя да изследва нивото на разбирането, което имат хората за устойчивостта и така наречените Sustainable Development Goals на ООН – 17 цели, разпознати като критични от всички членове на Обединените нации.


Featureflash Photo Agency / Shutterstock.com 

Дойна е посланик и се ангажира тясно с една от тях – UN Sustainable Development Goal 12, която касае именно устойчивото производство и консумация не само в модната индустрия.

„Това, което отвори очите ми за проблема, беше да видя как климатичните промени вече се отразяват критично на много места по света. Когато растеш в малка общност, е лесно да виждаш реалността само в своя си балон, но това, че нещо се случва извън познатата ти общност, не означава, че го прави фикция.“ Ако трябва да извлечем три принципа от Дойна, които да ни помагат да сме по-осъзнати по отношение на начина, по който консумираме мода, то първият от тях ще дойде от майка ѝ, която в съветската реалност е била достатъчно смела да мисли различно и е успявала да изглежда шик, с практически несъществуващ бюджет. Често дори, е използвала козметичния си несесер не само по предназначение, а и като чанта. Тоест, бъдете креативни по отношение предназначението на вещите си. Едно от основните послания на Дойна е, да мислим как да максимизираме живота на това, което вече притежаваме, и да продължим този на нещата, които вече не ни служат, но биха били полезни на друг. Това, разбира се, се отнася за много елементи от домакинството, включително мебели и електроника, и други. И не на последно място, е важно да инвестираме разумно в качество, а не в количество.

„Интернет направи взаимоотношенията клиент-компания по-прозрачни от всякога. Силата най-после е в нас, консуматорите. Ако продължаваме да настояваме и да притискаме модните компании да се променят, те няма да имат избор и ще се наложи да го направят в един момент. Силно вярвам, че големите промени тръгват от индивида.“