ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА
НА ТЪРГОВСКИ ЦЕНТЪР „СЕРДИКА ЦЕНТЪР“
Настоящите Вътрешни правила уреждат правилата за поведение, които са задължителни за всички лица, които пребивават или осъществяват търговска дейност на територията на Търговския център в това число Наематели и техните работници и служители, посетители, служители и работници на доставчици, контрагенти и т.н.
ДЕФИНИЦИИ:
„УПРАВИТЕЛ НА ЦЕНТЪРА“ представлява всяко физическо или юридическо лице, което може да бъде назначавано или определено от Наемодателя във всеки един момент, по негово усмотрение, за да ръководи, определя, координира и контролира общото управление и администриране на Търговския център (вкл. но не само всякакви дейности свързани с поддръжката на Търговския център като почистване, охрана и др., както и контрол във връзка с дейностите на наемателите на Търговския център и др.);
ЧЛЕН 1
РАБОТНО ВРЕМЕ НА ТЪРГОВСКИЯ ЦЕНТЪР
Достъп
1.1.1. Достъпът на посетители се осъществява през обозначените пешеходни входовеи през подземния и надземен паркинг за автомобили.
1.1.2. Търговският център е достъпен за посетители, използващи колички за лица с двигателни увреждания – от пешеходния вход между бул. Ситняково и ул. Каймакчалан (вход „Ситняково“) и от всички нива на паркинга – посредством асансьорите. На всяко ниво на паркинга, в близост до входовете за търговския център, са отредени места за паркиране на хора с увреждания, обозначени с пътен знак Д21. Търговският център разполага с тоалетна за посетители с двигателни увреждания – находяща се на ниво +1. Използването на теза тоалетна от останалите посетители не е препоръчително.
1.1.3. В Търговския център не се допускат посетители, за които е известно, че са нарушили повече от веднъж настоящите Вътрешни правила.
Работно време
1.2. Търговският център ще бъде отворен за клиенти всеки ден през цялата година без прекъсване от 10:00 до 22:00 часа („Работно време на Търговския център”), освен ако съгласно действащото законодателство Търговският център следва да бъде затворен задължително в определени дни от годината. В случай на специално работно време (например по време на Коледните и Новогодишни празници), то същото ще бъде обявено допълнително от Наемодателя. Работното време на ресторантите и на други Наематели със специфичен предмет на дейност може да се различава от Работното време на Търговския център, което ще бъде изрично договорено между съответния Наемател и Наемодателя в Договора за наем. Всеки Търговски обект, който работи извън Работното време на Търговския център, може да покрие по искане на Наемодателя всички произтичащи от това разходи. Разпределението на всички разходи, свързани с това, както и условията на работа, сигурност и застраховане на Търговския център по време на функционирането на Наетите помещения извън Работното време, се определят от Управителя на центъра.
1.3. Не се позволява временно затваряне (напр. за обедна почивка, почивни дни, ревизия и т.н.) освен при непреодолими обстоятелства или след изричното съгласие на Управителя на центъра.
1.4. Паркингът може да се отваря до три часа преди започване работата на Търговския център и да се затваря до два часа след края на работата на Търговския център. Наемодателят може по своя преценка да променя часовете на отваряне и затваряне на паркинга.
1.5. Присъствието на което и да е лице в Търговския център след неговото пълно затваряне се забранява изрично, освен с разрешение на Управителя на Търговския център, и при строго спазване на условията на това разрешение.
1.6. След 20:00 ч. в Търговския център не се допускат посетители на възраст под 14 г., които не са придружени от родител/настойник или упълномощен с писмено пълномощно от родителя/настойника пълнолетен придружител. Посетителите на възраст под 14 г., които не са придружени от някое от лицата по-горе, следва да напуснат търговския център до 20:00 ч.
1.7. След 22:00 ч. в Търговския център не се допускат посетители на възраст под 18 г., които не са придружени от родител/настойник или упълномощен с писмено пълномощно от родителя/настойника пълнолетен придружител. Посетителите на възраст под 18 г., които не са придружени от някое от лицата по-горе, следва да напуснат търговския център до 22:00 ч.
11.8. Наемателите се съгласяват, че ще прочетат старателно и спазват стриктно Правилника за Пожарна безопасност, Вътрешния Авариен План и Инструкциите за действие в случай на терористичен Акт, които ще бъдат предоставени от Наемодателя при предаването на Наетите помещения.
ЧЛЕН 2
ЧАС НА ПРИСТИГАНЕ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ
2.1. Служителите, работещи в различните обекти в Търговския център, може да пристигат на работа по всяко време до три часа преди отварянето му и трябва да напуснат в срок от два часа след затварянето му. Всяко отклонение от настоящите Вътрешни правила се одобрява предварително от Управителя на Търговския център, за да се уведомят охранителите на Търговския център.
2.2. С оглед на сигурността и контролирането на достъпа на лица в Търговския център в часовете, в които той не е отворен за посетители, достъпът за служители, работещи в обектите в Търговския център, се осъществява през предварително определени за тази цел входове на Търговския център.
2.3. Служителите в Наетите помещения, работещи в Търговския център, трябва да бъдат облечени в съответствие с корпоративната политика на обекта, но във всеки случай облеклото им не следва да се отклонява от обичайно приетото за съответния тип обекти в сходни търговски центрове. Управителят на центъра и по негово разпореждане охранителите може да не позволят влизането на член на персонала, чието облекло може да бъде счетено за неприлично и/или отклоняващо се от разпоредбите на настоящите Вътрешни правила.
ЧЛЕН 3
ВЪНШЕН ВИД НА ТЪРГОВСКИТЕ ОБЕКТИ И ТЪРГОВСКИЯ ЦЕНТЪР
3.1. Витрините на Наетите помещения трябва да бъдат осветени по подходящ начин през Работното време на Търговския център или през останалото време, в което той е отворен, ако някой магазин работи съгласно настоящите Вътрешни правила извън Работното време на Търговския център, както и в други случаи (като Откриване на Търговския център, организиране на определени рекламни или маркетингови събития и т.н.) за които Наемателите ще бъдат надлежно предварително уведомени.
3.2. През Работно време Търговският център ще бъде осветен по подходящ начин. Когато Търговският център е затворен, ще бъде поддържано минимално равнище на осветеност. Интензивността на осветлението ще бъде съобразено с изискванията за енергийна ефективност.
3.3. На Наемателите не се разрешава да използват мигащи рекламни табели, знаци или осветителни телана фасадата на помещението, освен с изричното разрешение на Управителя на центъра.
3.4. Поставянето на рекламни знаци, табели и лога върху фасадата на Търговския център може да бъде извършвано от Наемателите само след предварително съгласуване, разрешение и одобрение от страна на Наемодателя на размерите на знака, материалите, от които е изработен, местоположението му и проекта по част електро и конструктивна, изготвен от правоспособен пректант. Наемодателят има право да разрешава поставянето на знаци изцяло по свое усмотрение, като заплащането на наем от страна на Наемателя за поставените знаци ще бъде предмет на изрична договорка между Наемателя и Наемодателя в Договора за наем. Всички разходи по поставянето, поддръжката и демонтирането на съответните знаци ще бъдат за сметка на Наемателите.
3.5. Рекламни надписи, материали и знаци или каквито и да било други рекламни знаци, трябва да бъдат закрепени на витрините на търговските обекти или вътре в тях. Дизайнът и видът на Рекламни надписи, материали и знаци и другите рекламни знаци трябва да бъдат одобрени от Управителя на центъра, за да се запази архитектурното единство на сградата.
3.6. На видни места в алеите за посетители на етажите на Търговския център може да бъдат поставени табла с търговските наименования/марки на всички обекти, функциониращи в Търговския център.
3.7. Витрините на търговските обекти трябва да са аранжирани по такъв начин, че да им придават привлекателен вид. Независимо от аранжировката на витрините, те трябва да дават ясна видимост за посетителите в алеите към вътрешността на съответния търговски обект. На витрините може да се поставя специална информация (с нерекламен характер) относно всеки търговски обект, неговото име, вида на магазина, ЕИК, регистрация по ДДС, телефон, работно време и т.н. след предварително одобрение от Управителя на центъра.
3.8. С цел избягване на съмнения се прави уточнението, че монтирането извън границите на търговските обекти в Търговския център (т.е., в Общите площи и части) от страна на който и да било Наемател на какъвто и да е вид рекламни съоръжения, включително светещи букви и знаци, указателни табели, табла, електрически табели, фирмени емблеми, дисплеи, колони с плакати, изображения, пилони със знамена, антени, билбордове, витрини, промоционални банери и всякакво друго рекламно оборудване, различно от това, което е предвидено в настоящите Вътрешни правила е забранено. Изключения могат да бъдат одобрени от Управителят на Центъра по негова преценка в писмен вид срещу договорено допълнително заплащане от Наемателя.
3.9. В Наетите помещения и общите площи и части се забранява поставянето/монтирането на вендинг машини- автомати за кафе и топли напитки, пакетирани храни, закуски и безалкохолни напитки, освен с изричното писмено позволение на Управителя на центъра.
ЧЛЕН 4
ПОЧИСТВАНЕ И ПОДДРЪЖКА
4.1. Всички Наематели трябва да поддържат съоръженията на съответните свои Наети помещения в безупречно състояние по отношение на чистотата, хигиената и поддръжката на техните съоръжения, инфраструктура и оборудване. Наемателите трябва да поддържат, контролират, поправят (и да се грижат за покриването на съответните разходи и да поддържат всички застраховки съгласно подписания Договор за наем ) цялото оборудване, инфраструктура, тръбопроводи, кабели, инсталации (включително инсталациите и тръбите, използвани за проветряване, водоснабдяване, електроснабдяване, канализация, оттичане, отопление, климатизация т.н.), които обслужват изключително техните Наети помещения. По отношение на своите задължения за поддръжка Наемателите трябва да се придържат напълно към разпоредбите и правилата на действащото законодателство, включително тези, свързани с проверката на противопожарните съоръжения, на електричеката инсталация - включващо притягане на ел. връзки и термовизия на електрическите табла веднъж годишно, както и проверка на вътрешните климатични и вентилационни системи, които подлежат на пълна профилактика два пъти годишно и почистване на филтри - четири пъти годишно.
4.2. Редовните работи по почистване на Наетите помещения се извършват извън Работното време на Търговския център, за да не се пречи на потока посетители към него. Тези работи по почистване трябва да приключват най-малко 30 (тридесет) минути преди отварянето на Търговския център или да започват след затварянето на Търговския център.
4.3. Когато се извършват работи по почистване, Наемателите или техните изпълнители не трябва да използват материали, които са запалителни, с неприятна миризма или които могат да предизвикат запушване на тръбопроводите. В случай че условията, споменати в Членове 4.2 и 4.3, не са изпълнени, Управителят на центъра има право да прекъсне работите по почистване.
4.4. В случай че Наемателите не спазват някои от задълженията, съдържащи се в настоящия Член 4, Управителят на центъра има право да извърши съответните работи, като използва фирма по собствен избор, за сметка и риск на съответния Наемател.
4.5. Всеки Наемател, който желае да извършва работи по поддръжка, ремонт и предекориране на своето Наето помещение (според случая), трябва да уведоми Управителя на центъра за предстоящите работи, тяхната продължителност и начин на изпълнение и да съгласува с Управителя на центъра най-добрия възможен начин и сроковете за тези работи, за да се намалят до минимум смущенията за работата на Търговския център във всяко отношение. Такива работи не могат да се извършват, ако Управителят на центъра не е дал съгласието си за обявените начини и срокове. Необходимостта да се получи такова съгласие не освобождава Наемателите от задълженията им, произтичащи от настоящите Вътрешни правила или от техния Договор за наем.
4.6. Наемателят се задължава да поддържа посредством функциониращи климатични съоръжения в Наетото помещение постоянна температура от 20 до 24 градуса.
4.7. В случай че със своите действия Наемателят умишлено замърси Общите площи и части, то същите следва незабавно да бъдат върнати в първоначалния им вид от Наемателя за негова сметка.
ЧЛЕН 5
РЕМОНТИ И РЕНОВАЦИИ
5.1. Наемателите не трябва да извършват в помещенията си работи, които могат да окажат влияние върху конструкцията на сградата (напр. отвори в основните стени, подове или преградните стени между две съседни помещения), на системите и инсталациите за отопление и охлаждане, на общите снабдителни мрежи, витрините, прозорците, указателните табели и вътрешното оформление, което се вижда от посетителите в алеите или които засягат безопасността на клиентите, без предварителното изрично писмено съгласие на Управителя на центъра. Всички и всякакви ремонти дейности се извършват изцяло в съответствие с подписания Договор за наем, както и реда описан в настоящите правила. С оглед получаването на такова съгласие Наемателят трябва да представи на Управителя на центъра (а) съответната застраховка, покриваща всякакви отговорности във връзка с рискове, произтичащи от заплануваните работи; (б) всички необходими разрешителни за извършване на работите, в) съответните проекти за извършване на работите, г) график за извършването им, съобразен с Работното време на Търговския център (т.е., работите освен в изключителни случаи, следва да бъдат извършвани винаги извън Работното време на Търговския център и по начин, който да не причинява смущение в дейността на Търговския център). Управителят на центъра е длъжен да уведоми Наемателя за позицията си в разумен срок, не по-дълъг от 21 работни дни, като има право да откаже разрешението си ако счете, че плануваните работи пораждат риск за здравината или сигурността на сградата или са несъвместими с концепцията или имиджа на Търговския център. Непроизнасянето на Управителя на центъра в срок ще бъде считано за мълчалив отказ.
5.2. При никакви обстоятелства работите не трябва да бъдат такива, че да създават пречки в коридорите на Търговския център, които трябва да останат напълно свободни.
5.3. В случай, че Управителят на центъра даде разрешението си за извършване на работите, той може да даде задължителни за съответния Наемател предписания относно времето на извършването им и за мерките, които следва да бъдат взети с оглед на избягването на причиняване на смущение в нормалната дейност на Търговския център. Извънредните разходи (почистване, сигурност, електроенергия, вода и пр.), произтичащи от извършването на такива работи в извънработно време се поемат от Наемателя, извършващ работите.
5.4. Наемателите трябва за своя сметка и на своя отговорност да вземат всички необходими мерки или да осигурят тяхното предприемане за улесняване на евентуални работи по ремонти, поддръжка, обновяване или преустройство, предприети от Управителя на центъра или от Наемодателя; в частност, Наемателите трябва да опразнят съответните Наетите помещения или да осигурят достатъчно свободно пространство, за да може да се извършат работите.
ЧЛЕН 6
ТОВАРЕНЕ И РАЗТОВАРВАНЕ НА СТОКИ
6.1. Снабдяването на търговските обекти трябва да се извършва през зоната за зареждане. Входът към зоната за зареждане е от улица Попова Шапка (непосредствено след входа към паркинга). Работното време е както следва:
- Понеделник – Събота 06:00 – 18:00 часа;
- Неделя – 11:00 – 18:00 часа.
В случай на необходимост от достъп извън обявеното работно време на зоната за зареждане е необходимо Наемателите да изпратят информация за дата и приблизителен час на доставка, регистрационен номер на МПС и име нa фирмата доставчик поне 24 часа предварително до parking@serdikacenter.bg.
6.2. Доставката, разтоварването и транспортирането на стока през пасажите (общите части) на Търговския Център са позволени само извън работното време на Търговския център.
6.3. Забранява се доставката, товаренето и разтоварването на стоки извън зоната за зареждане. При извършването на доставки се забранява използването на пътническите асансьори и ескалаторите, като за целта трябва да се използват товарните асансьори в Търговския център.
6.4. Всички стоки, празни колички, контейнери и др., получени от или принадлежащи на Наематели, трябва незабавно да се прибират в търговските обекти и да не се оставят в Общите площи и части. Оборудването, използвано за транспорт на стоки, трябва да бъде в добро състояние и да не уврежда плочките по пода или подовете на асансьорите.
6.5. Спирането на автомобили за доставка в зоната за зареждане е допустимо за период не по-дълъг от 20 минути и след задължителна легитимация на входната бариера. Паркиране за период по-дълъг от 20 минути не е разрешено по никакъв повод, Правилата за паркиране ще се регулират допълнително от Управителя на Търговския Център в зависимост от нуждите на Наемателите и общите интереси за добра работа на Търговския център. Паркиране за цели различни от товарене и разтоварване на стоки по този чл. 6 не се допуска.
6.6. Достъпът на лица, извършващи услуги по доставка на хранителни продукти ще се регулира от Управителя на Търговския център в зависимост от общите интереси и по начин, по който не създава пречки за извършване на основната дейност на Наемателите, посетителите и клиентите на Търговския център. Наемателите имат задължение да осигурят, че лицата, които извършват доставки на храна от хранителни обекти и заведения, разположени на територията на Търговския център използват само товарните асансьори (тоест, забранено е използването на пътническите асансьори).
6.7. Дейностите по транспортиране на стоки, по влизане и излизане не трябва да препятстват влизането в Общите площи, и части, или да задръстват коридори, аварийни изходи, и коридори за сигурност. Ако стоки, превозни средства, устройства и оборудване по някакъв начин пречат на преминаването в Търговския център, Управителят на центъра или овластено от него лице има право да ги премахне за сметка и риск на съответния наемател, като в допълнение приложи и неустойките по чл. 17 по-долу. Управителят на центъра и/или охранителният персонал имат право да искат помощ за премахване на паркирани превозни средства от изходите за сигурност, коридорите за сигурност и рампите за качване и слизане, като стойността на репатрирането е изцяло и само за сметка на нарушителите. 6.8. Наемателите трябва да поддържат зоните за доставка и коридорите за снабдяване чисти, когато ги използват. В случай че е необходимо почистване на горните площи и не може да се установи самоличността на лицата, предизвикали проблема, тази задача се изпълнява от службите по чистотата на Търговския център, като Управителят на центъра включва съответните разходи в Таксите за услуги.
ЧЛЕН 7
ИЗПОЛЗВАНЕ НА КОЛИЧКИ
7.1. Наемодателят може да договаря с определени Наематели (оператори на супермаркети, магазини за био храни и т.н.) специални зони в Общите площи и части, предназначени за съхранение на количките за техните магазини. Количките трябва да се използват само за пренасяне на закупени стоки. Забранява се използването им за каквито и да било други цели, вкл. категорично се забранява използването на количките от Наемателите, техните служители или посетители на Търговския център за пренасяне на багаж, стоки, отпадъци от какъвто и да вид и др. подобни.
ЧЛЕН 8
ОКОЛНА СРЕДА
8.1. Шум
8.1.1. Високоговорители, музикално оборудване, мегафони, радиоапарати, телевизори и други звуковъзпроизвеждащи апарати може да се използват в търговските обекти при условие, че звукът не надвишава законоводопустимите гранични стойности на нивото на шум за обекти с обществено предназначение, като при всички случай не може да надвишава 60 dB и не се чува извън тези обекти. Възпроизвеждането на музика в търговските обекти следва да бъде извършвано при стриктно спазване на действащото българско законодателство по отношение на защитата на авторското право и сродните му права.
8.1.2. Управителят на центъра може по свое собствено усмотрение да пуска фонова музика в Общите площи и части по време, определено от него.
8.1.3. Електрическото оборудване в помещенията трябва да бъде доставяно с антистатични системи и не трябва да предизвиква смущения на друга електроапаратура в Търговския център
8.1.4. На посетителите на Търговския център е забранено вдигането на шум (включително носенето и поставянето на музикални уредби и тонколони).
8.2. Силни и/или неприятни миризми
Наемателите следва да вземат мерки, включително чрез осигуряване на подходяща вентилация, за предотвратяване изпускането на силни и/или неприятни миризми, произтичащи от дейността на техните обекти, в Общите площи части или в помещенията на други наематели. В случай на нарушение на настоящата разпоредба Управителят на центъра има право да дава задължителни предписания на Наемателя, извършил нарушението, за отстраняване на последиците от него.
8.3. Отпадъци
8.3.1. Системата за разделно събиране на отпадъци от опаковки, генерирани от дейността на Наемателите на търговски обекти е реализирана с обособена зона за събиране, съхранение и третиране (уплътняване) на отпадъците по видове до предаването им за последващо третиране на лицензирани фирми. Зоната е обособена на ниво 0 на Зона зареждане и е обозначена с табели с информация за съответните отпадъци, които се съхраняват и третират.
8.3.2. Предаването на отпадъците в зоната за съхранение и третиране се извършва само в работно време (от понеделник до неделя от 08:00 до 22:00 ч.) след направен визуален оглед от отговорен оператор на зоната. Отпадъците следва да се предават в различни по цвят чували като цветовия код трябва да отговаря на вида на отпадъка или в черни чували, които да са надписани с вида на отпадък, който съдържат. С цел максимално намаляване на обемите и количествата битови отпадъци, респективно намаляване на разходите за тяхното депониране и увеличаване степента на разделно събиране на рециклируеми отпадъци, Търговския център въвежда строги мерки по отношение на разделното събиране на отпадъци от опаковки, генерирани от дейността на наемателите, а именно:
- Отпадъци от хартия и картон да се събират разделно от останалите отпадъци. Обемните хартиени опаковки (кашони) да се събират в компакетен вид и да се представят за съхранение и последващо третиране (уплътняване) към пресата, разположена на рампата за отпадъци. Силно замърсените хартиени опаковки (кашони) следва да се отделят настрана;
- Отпадъците от пластмасови опаковки (включително найлон) да се събират разделно от останалите в подходящи чували и да се поставят в контейнера разположен на рампата за отпадъци;
- Металните опаковки да се събират разделно от останалите отпадъци в подходящи чували и се поставят в обособен контейнер разположен на рампата за отпадъци;
- Отпадъците от стъкло да се събират разделно от останалите отпадъци в подходящи чували и се поставят в обособен контейнер разположен на рампата за отпадъци. Стъклените бутилки следва да се изпразнят от течности преди да бъдат изхвърлени.
За ресторантите и заведенията за бързо хранене се въвежда разделно събиране на генерираните от тях биоразградимите отпадъци в пластмасови съдове, предоставени от Търговския център за всеки наемател от зоната за бързо хранене, по предварителна заявка. Биоразградимите отпадъци се приемат в зоната за съхраняване преди предаване за последващо третиране след извършен визуален контрол от оператора на зоната. В зоната за съхраняване не се допуска приемането биоразградими отпадъци с наличие на примеси в тях.
Събирането на строителни отпадъци обхваща генерираните от ремонтните дейности на наетите обекти в Търговския център. Системата е организирана с обособено място, за разполагане на контейнер за строителни отпадъци по предварителна заявка и след писмено разшрешение от Управителя на Търговския център. Строителните отпадъци се депонират за сметка на Наемателя.
Строго се забранява съхраняването на отпадъци в търговските обекти и Общите площи и части, горенето на отпадъци, използването на пазарски колички за пренасяне на отпадъци и изхвърлянето на отпадъци в кошчетата разположени в общите площи и части на Търговския център.
8.3.3. Наемателите и посетителите не трябва чрез свои действия или бездействия да допускат запушване или повреждане на канализационните или санитарните тръби на Търговския център чрез изливане на продукти или изпускане на предмети, които може да попречат на свободното оттичане на канализацията.
8.3.4. На Наемателите и посетителите се забранява да изхвърлят в канализационната мрежа твърди или токсични отпадъци (като киселини, разтворители, бои или течности за проявяване на филми), произведени или използвани в тяхната работа. Мокрите отпадъци от ресторантите или другите Наетите помещения трябва да бъдат опаковани по непромокаем начин.
8.4. Запалителни и опасни вещества
8.4.1. Забранено е в търговските обекти да се съхраняват експлозивни, опасни или вредни за здравето продукти и/или материали.
8.4.2. Ако съхранението на принципно запалителни продукти е необходимо за договорената функция на конкретен търговски обект, трябва да се поиска предварителното писмено съгласие на Управителя на центъра или на неговите застрахователи, както и да му се представи разрешението от компетентния орган за такова съхранение (ако е приложимо). Заинтересованият Наемател носи отговорност за обезщетяване на Управителя на центъра и/или лицата, отговарящи за плащането на съответната застраховка на Търговския център за евентуални допълнителни разходи за застраховане, направени във връзка с горното.
8.5. Хигиена
8.5.1. Наемателите се задължават да поддържат Наетите помещения в чисто и хигиенично работно състояние. Наемателите, също така, трябва да опазват Наетите помещения от гризачи, насекоми, паразити и други вредители, както и от всякакви плесени, миризми и течове, вкл. като сключат съответните договори с професионални дружества за борба с вредители и за дезинфекция. Управителят на центъра си запазва правото да сключи договори със специализирана(и) фирма(и) за дезинфекция и (при необходимост) унищожаване на гризачи, насекоми, паразити и други вредители, , както и всякакви други договори, необходими за осигуряване на хигиената на Общите площи и части, като разходите се поемат общо и се включват в Таксите за услуги. Наемодателят може да извършва дейностите по предходното изречение и в Наетите помещения, като в този случай всички разходи се префактурират на Наемателите.
8.6. Опазване на вътрешния ред
8.6.1. В Общите площи и части не се допускат домашни любимци, с изключение на животни за специални нужди (например кучета-водачи), освен ако същите се носят от собствениците си постоянно за времето на пребиваване на територията на Търговския център. Собственикът носи отговорност за всеки инцидент или щети, които евентуално бъдат предизвикани от тях.
8.6.2. Забранено е влизането и придвижването на територията на Търговския център с колесни устройства (велосипеди, скутери, тротинетки, скейтборди, кънки, ролери и др.), с изключение на детски колички, колички, подпомагащи придвижването на посетители с двигателни увреждания и колички за кучета. Забраната се прилага независимо дали колесните средства са в движение и/или се бутат от собственика/ползвателя. При нарушаване на тази забрана,собственик/ползвателя носи отговорност за всеки инцидент или щети, които евентуално бъдат предизвикани.
8.6.3. Консумацията на алкохолни напитки и употребата на тютюневи изделия (вкл. на електронни цигари) извън зоните, обозначени за това, са забранени. Това важи за всички лица, които пребивават на територията на Търговския център, независимо в какво качество.
8.6.4.. Употребата на наркотични и опойващи вещества, както и техни аналози на територията на Търговския център са забранени. Това важи за всички лица, които пребивават на територията на Търговския център, независимо в какво качество. В Търговския център не се допускат посетители в състояние, видимо съответстващо на такова след употреба на алкохол или наркотици.
8.6.5. В Търговския център не се допускат лица, носещи оръжие, включително и хладно, както и запалими, експлозивни, токсични, задушливи, сълзотворни или радиоактивни вещества. Управителят на центъра, а по негово указание и охранителите, могат по собствено усмотрение да забранят влизането на лица, чието присъствие може да застраши сигурността, нормалната работа, репутацията и търговските интереси на Търговските обекти, опериращи в Търговския център.
8.6.6. В Търговския център не се допускат посетители, носещи каски, шлемове, спортни маски, бонета или други подобни, които закриват изцяло или частично лицето, освен медицински маски.
8.6.7. Забранено е оставянето без надзор куфари и големи багажи на територията на Търговския център.
8.6.8. Забранено е извършването на действия, които са от естество да навредят на живота или здравето на останалите посетители или на служителите в Търговския център, както и на действия, които са насочени към увреждането или унищожаването на чуждо имущество. Забранено е извършването на действия, представляващи дребно хулиганство по смисъла на чл. 1, ал. 3 от Указ № 904 от 28.12.1963 г. за борба с дребното хулиганство, в т.ч. всякакви непристойни прояви, изразени в употреба на ругатни, псувни или други неприлични изрази, оскърбително отношение и държане, скарване, сбиване или други подобни действия, с които се нарушава редът в Търговския център и спокойствието на останалите посетители или на служителите в Търговския център. Забранено е извършването на прояви на вандализъм, действия със сексуалент контекст, прояви, насочени срещу расата, пола, сексуалната ориентация, религията и етническата принадлежност на индивида.
8.6.9. Забранено е придвижването посредством бягане, седенето на места извън отредените за това, напр. на стълбите и ескалаторите, по саксиите, по пода на пасажите, в асансьорите и тоалетните.
8.6.10. Забранено е неоснователното използване на местата за сядане в зоните за хранене.
8.6.11. Забранено е неоснователното използване на зоните със специално предназначение, в т.ч. аварийни стълбища, аварийни изходи, технически и складови помещения, товарни рампи и др.
8.6.12. Търговският център е неутрален по отношение на каквито и да било политически и религиозни теми, с оглед на което е забранено организирането и провеждането на територията на Търговския център на протести, петиции, стачки и други групови мероприятия, включително такива с религиозна и политическа насоченост.
8.6.13. Забранено е фотографирането (освен за лични нужди), видеозаснемането, изпълнението на танци и други представления на територията на Търговския център, освен след предварителното писмено съгласие на Управителя на Търговския център.
8.6.14. Забранени са всякакви други действия, които са в противоречие с българския закон, с нормите на етиката и морала или с духа на настоящите Вътрешни правила.
8.7. Индивидуални средства за защита
8.7.1. Индивидуални средства за защита по смисъла на българското законодателство са:
- средства за защита на дихателните органи – филтриращи и изолиращи противогази, детски противогази, детски защитни камери, респиратори и противопрахови маски;
- средства за защита на кожата – защитни ръкавици, защитни чорапи, защитни престилки, защитни облекла;
- специализирани филтри за опасни химически и радиоактивни вещества;
- средства за йодна профилактика;
- други индивидуални средства за защита, предназначени за предпазване на дихателните органи, очите и кожата от опасни химически или радиоактивни вещества, или биологични агенти.
8.7.2. Индивидуалните средства за защита се създават, съхраняват, обновяват, поддържат, предоставят и отчитат от Наемателите в полза на работниците и служителите им.
ЧЛЕН 9
РАДИОТЕЛЕВИЗИОННИ АНТЕНИ И КАБЕЛИ
9.1. Забранява се на Наемателите да монтират кабелни, радио- и телевизионни антени без предварителното съгласие на Наемодателя или Управителя на центъра, което няма да бъде отказано неоснователно.
9.2. Управителят на центъра има право да монтира централна антена. В този случай той ще осигури монтажа на връзки, водещи до отделните Наети Помещения, за сметка на Наемателите. Ако Наемателите желаят да използват централната антена, те заплащат на Управителя на центъра месечна такса, съответстваща на амортизационните разходи, разходите за поддръжка и другите разходи, свързани с това. Горната такса се изчислява от Управителя на центъра.
9.3. Освен това, Управителят на центъра може по свое собствено усмотрение да осигури кабелна телевизионна връзка, при условие че услугите на такава организация са еднакви с услугите на централна антена.
ЧЛЕН 10
КЛИМАТИЧНИ ИНСТАЛАЦИИ
10.1. Във всеки обект в Търговския център са изградени точки на присъединяване за климатизационна техника. Оразмеряването на точките за присъединяване е по основен проект на сградата, съобразен с нуждите на съответните обекти и не подлежи на промяна. Всеки Наемател е длъжен съгласно своята концепция да разработи проект и да го изпълни, като до-оборудва съответната площ с необходимата техника с подходящи параметри. Снабдяването с вода за отопление е 24/7, охлаждане и вентилация работят с работното време на Търговския център.
Наемателите следва да осигурят достъп до инсталираната техника в случаи на авария, застрашаващи сигурността (наводнения и тн), както и за проверки и отстраняване на проблеми по основните сградни инсталации намиращи се в наемните площи.
ЧЛЕН 11
ИЗИСКВАНИЯ ЗА БЕЗОПАСНОСТ И СИГУРНОСТ
11.1. В случай на инцидент, засягащ лица или имущество, Наемателите в непосредствена близост и техните служители, както и посетителите, които са свидетели на инцидента, трябва незабавно да информират охраната на Центъра, Управителя на Центъра и компетентните органи и, при необходимост, да повикат бърза помощ.
11.2. Наемателите уведомяват охраната на Центъра, Управителя на Центъра и компетентните органи за всеки случай на кражба или друга престъпна дейност в техните Наети помещения.
11.3. Наемателите са длъжни стриктно да съблюдават действащите разпоредби по отношение на пожарната безопасност както и да имат изготвено пожарно досие. Противопожарното оборудване, използвано от всеки търговски обект, трябва да се пази в добро състояние за сметка на съответния Наемател както и да бъде периодично обслужвано съгласно действащите нормативни изисквания. Наемателите следва да предоставят достъп на Управителя на центъра и/или упълномощен от него персонал до съответните свои Наетите помещения за проверка на противопожарното оборудване (спринклери) и детекторите на дим. Пътищата за изход и аварийните изходи трябва никога да не са препречени от предмети и винаги да бъдат поддържани напълно чисти. С цел избягване на предпоставки за пожар, таблото-точка за присъединяване към ел. мрежа на Търговския центъра, както и електро разпределителното табло на обекта трябва да се поддържат чисти, и винаги свободно достъпни. Забранява се вграждането им в мебели и/или инсталирането им на недостъпни за обслужване места. Забранява се разполагането на стоки, опаковки и др. лесно запалими предмети в непосредствена близост до тях. В случай на пожар Наемателите, които са засегнати или са в близост, трябва незабавно да повикат пожарната и след това Управителя на центъра. Наемодателят имат право да наложи санкцията по чл. 17 на всяко лице, което не е изпълнило това изискване.
11.4. Ако при извънредни обстоятелства (напр. наложителни ремонтни дейности) Наематели желаят да изключат автоматичната си пожарогасителна и/или пожароизвестителна система, те трябва предварително да уведомят Управителя на центъра и да получат писмено разрешение от него. Ако в резултат на това изключване трябва да се плащат допълнителни застрахователни премии или други разходи, те се поемат от съответния Наемател, поискал изключването. Изключването трябва да бъде само за ограничен период, който се одобрява предварително от Управителя на центъра. Ако се поиска удължаване на този период, това трябва също да се одобри предварително от Управителя на центъра.
11.5. Ако случайно се задейства дюза на спринклер, засегнатият Наемател трябва да уведоми Управителя на центъра. Това не освобождава Наемателите от задължението им да вземат всички разумни мерки за сигурност, изисквани от настоящите Вътрешни правила и от условията на евентуалните застрахователни договори. Всички загуби, причинени в засегнатия търговски обект, в други Наети помещения или в Общите площи и части р поради това събитие, се поемат от Наемателя, в зоната на когото е възникнал инцидентът.
11.6. Аварийните изходи и коридорите за евакуация трябва винаги да бъдат свободни, без да са препречени от предмети или съоръжения. По отношение на аварийните изходи трябва винаги да бъде обезпечено излизането по посока на евакуацията . Знаците на аварийните изходи трябва да се виждат добре от всички Наети помещения в съответствие с действащото законодателство. Освен това, на видими места в Търговския център трябва да се поставят специални табла с инструкции за действие в случай на пожар в съответствие с действащото законодателство. По същия начин вратите и коридорите към аварийните изходи на Търговските обекти и Общите площи и части трябва винаги да са отворени и достъпни в рамките на Работното време на Търговския център.
11.7. Наемателите трябва да предоставят достъп на Управителя на центъра и неговите служители и изпълнители до съответните свои Наети помещения с цел проверка, поправка или поддръжка на инсталациите, минаващи през тях. При извънредна ситуация и/или форсмажорни обстоятелства Управителят на центъра или охранителите на Търговския център могат да влизат в отделни Наетите Помещения по всяко време и по всякакъв начин. В противен случай, ако това е необходимо, Управителят на центъра може да влезе в Търговските обекти с помощта на ключар без допълнителни формалности, освен уведомяване на съответния Наемател възможно най-скоро.
11.8. Наемателите се съгласяват, че ще прочетат старателно и спазват стриктно Правилника за Пожарна безопасност, Вътрешния Авариен План и Инструкциите за действие в случай на терористичен Акт, които ще бъдат предоставени от Наемодателя при предаването на Наетите помещения.
ЧЛЕН 12
ИНСТРУКЦИИ И ЗАБРАНИ ПРИ ПОЛЗВАНЕТО НА ЕСКАЛАТОРИ, ТРАВЕЛАТОРИ (ПОДВИЖНИ ПЪТЕКИ) И АСАНСЬОРИ
12.1. Всички лица, които пребивават на територията на Търговския център, независимо в какво качество, следва да използват ескалаторите и травелаторите винаги с лице по посока на движението.
12.2. За придържане с ръка се ползва само ръкохватката/движещата се лента/. Забранява се облягането с цяло тяло върху ръкохватките на съоръженията.
12.3. Забранява се на посетителите в Търговския център да излизат извън ограничителната линия на стъпалата. Забранява се бягането по съоръженията.
12.4. Забранява се на пътуващия пътник да се опира в неподвижните части на съоръжението.
12.5. Децата задължително се държат за ръката или ръцете, при придвижване по съоръженията. Забранява се ползването на ескалатор/травелатор от деца без придружител. Забранява се използването на ескалаторите/травелаторите с детски колички, колички, подпомагащи придвижването на посетители с двигателни увреждания и колички за кучета. За тези цели следва да се използват асансьорите.
12.6. Забранява се придвижването по ескалатора/травелатора срещу зададената му посока на движение, както и придвижването по и прескачането на парапета.
12.7. Забранява се използването на асансьорите от повече от означения допустим брой посетители. Забранява се използването на асансьорите при пожар или в случай на евакуация.
ЧЛЕН 13
НАЗНАЧАВАНЕ НА ОХРАНИТЕЛНА СЛУЖБА
13.1. За целите, свързани със сигурността на Общите площи и части, включително паркинга, Управителят на центъра има право в рамките на бюджета на Таксите за услуги да наема охранители, броят на които може да бъде намаляван или увеличаван в зависимост от нуждите на Търговския център.
13.2. Охранителите имат следните отговорности:
13.2.1. да извършват охранителен режим и предприемат действия по физическа защита на собствеността на Търговския център, като за целта се използват подвижни или стационарни охранителни патрули;
13.2.2. При упражняване на дейността си ръководителят и изпълнителите на частна охранителна дейност са длъжни да носят служебна идентификационна карта със снимка, отличителен знак и униформено облекло по образец съгласно чл. 55 от Закон за частната охранителна дейност;
13.2.3. да охраняват Търговския център, да докладват на Управителя на центъра за всички факти или събития, които биха могли да смутят нормалната работа на Търговския център или да причинят щети на помещенията и/или да застрашават сигурността на лицата в Търговския център; да информират Наемателите за такива факти и събития, когато те засягат или се отнасят до техните помещения; да предоставят своевременно всяка информация за извършено, извършващо се или подготвено за извършване противоправно деяние или нарушение на обществения ред на територията на Търговския център;
13.2.4. да отварят и затварят Търговския център в съответствие с работното време.
13.2.5. да се намесват или да искат намеса от властите/компетентните органи, когато това се изисква или е необходимо за справяне с всяка ситуация. Когато се констатира нарушение на установения пропускателен режим или на настоящите Вътрешни правила, охранителят незабавно уведомява за това ръководителя си и отразява нарушението в дневника за приемане и предаване на дежурството. При данни за престъпление, охранителите незабавно уведомяват полицейските органи и предприемат всички мерки по преустановяване, предотвратяване на деянието и задържане на извършителите до пристигне на полицейските органи;
13.2.6. да осъществяват денонощен контролно-пропускателен режим на служители, посетители, вкл. с моторни превозни средства на територията на Търговския център през специално обособените за това входове и изходи и да осигуряват спазването на установения режим от Търговския център и вътрешния ред в него включително чрез:
13.2.6.1. проверка на документите за самоличност на посетители и служители, при необходимост.
13.2.6.2. проверка на багажа, когато е необходимо за установяване на съпричастност към кражба от търговските обекти, на моторните превозни средства и/или товара им, както и на съпроводителните им документи, при съмнение за кражба или друго противоправно деяние;
13.2.6.3. охранителите проверяват сигнали, получени от обекти, оборудвани с технически системи за сигурност и включени на централизирани и локални системи за наблюдение и контрол, като проверката се извършва от подвижни охранителни патрули.
13.2.7. да осъществяват охранителен режим с помощта на технически средства, като сигнално-известителни и охранителни системи, системи за видеонаблюдение и контрол на достъпа.
13.3. При изпълнение на задълженията си охранителите трябва:
13.3.1. да имат безупречно поведение, по такъв начин, че да не допускат уронване на честта и достойнството на Наемателите, техните служители и към клиентите/посетителите на Търговския център;
13.3.2. да изпълняват изцяло задълженията си и да спазват приложими за дейността им правни норми;
13.3.3. стриктно да изпълняват задачите и задълженията, които са им възложени от Управителя на центъра;
13.3.4. при констатиране на нарушение на настоящите Вътрешни правила, служителите на дружеството, на което е възложено изпълнението на охранителна дейност, имат право да проверят документа за самоличност на нарушителя и да го изведат от Търговския център. Дружеството, на което е възложено изпълнението на охранителна дейност има право да не допуска на територията на Търговския център лица, за които има данни, че системно нарушават настоящите Вътрешни правила. Забранено е оставането на територията на Търговския център на посетител, на когото е била отправена покана от страна на Търговския център или охраната да напусне Търговския център;
13.3.5. При извършване на престъпление на територията на Търговския център, както и когато с действията си посетител създава опасност за живота или здравето на намиращите се на територията на Търговския център лица или уврежда охраняваното имущество, охранителният състав има право да задържи съответния посетител, уличен в извършване на деянието до предаването му на полицейските органи.
13.4. Oпазването на сигурността в Наетите помещения е изцяло задължение на Наемателите. Наемателите имат право да наемат охранители за сигурността на собствените си обекти, тъй като охранителите на Търговския център не носят отговорност за охраната срещу посегателства на стоките и съоръженията в търговските обекти, а само за осигуряването на сигурност и охрана в Общите площи и части. Охранителите, наети от Наематели, трябва да си сътрудничат тясно с охранителите на Търговския център, които са наети от Управителя на центъра.
13.4.1. Наемателите, които ползват собственa охрана по опазване на имуществото си, следва да обявят писмено това обстоятелство на охраната на Търговския център и на Управителя на Центъра с цел съгласуване действията на охранителите.
13.5. От съображения за сигурността на посетителите и за опазване имуществото на Търговския център, последният се наблюдава със система от камери за сигурност.
ЧЛЕН 14
ВРЕМЕННО ЗАТВАРЯНЕ
14.1. В случай на извънредни ситуации (сбивания, демонстрации, граждански размирици, сериозни технически смущения извън контрола на Управителя на центъра) или поради съображения за сигурност по време на дневните Работни часове, Управителят на центъра може да реши временно да затвори Търговския център, като в този случай той трябва да уведоми Наемателите, за да могат те да предприемат всички необходими мерки за опазване на помещенията си и стоките, съхранявани в тях.
14.2. Освен това, Управителят на центъра може да реши временно да затвори Търговския център или част от него, когато има нужда от ремонти и работи по поддръжката, в случай че тези работи са значителни и обективно не могат да се извършат безопасно без прекъсване на работата на Търговския център. В такъв случай всички Наематели трябва да бъдат уведомени надлежно преди започването на работите, освен ако не е абсолютно наложително незабавно да се започне извършване на работи по поддръжката.
14.3. В случай че Наемател, негов служител или посетител получи данни или установи признаци на заплаха за живота и здравето на посетителите и/или служителите в Търговския център, включително и от самоделно взривно устрийство е задължен незабавно да предаде информацията на вниманието на компетентните органи (на телефон 112), както и на представител на охранителната фирма на Търговския център.. Избягването на каквито и да било самостоятелни действия и спазването инструкциите/разпорежданията на охраната/компетентните органи е задължително.
14.4. В случай на форсмажорни обстоятелства, дежурните охранители изпълняват инструкциите за действие при извънредни ситуации под контрола на Управителя на центъра. При необходимост от евакуация, се изпълнява Плана за евакуация. Най-малко два пъти годишно се извършва учебна евакуация вследствие на извънредно обстоятелство.
ЧЛЕН 15
ПАРКИНГ
15.1. Управителят на центъра има право да издава задължителни предписания относно организацията на пътищата за достъп до и за реда за ползване на паркинга (подземен и надземен) на Търговския център, както и да определя часовете, през които паркингът е отворен за ползване.
15.2. Посетителите на Търговския център ще разполагат с право на безплатен престой в паркинга , в часови интервал, регламентиран в действащия Правилник за паркиране, публикуван на сайта на Търговския център. Влизането в паркинга представлява мълчаливо съгласие на посетителя с прилагането на разпоредбите на Правилника за паркиране. Времето на безплатния престой може да бъде удължавано по отношение на посетителите на определени Наетите помещения по споразумение между Наемодателя и съответния Наемател. След изтичането на периода на безплатен престой посетителите на Търговския център ще заплащат такса на час, определена от Управителя на центъра.
15.3. Наемателите и техните служители имат право да ползват паркинга при условията, при които той се ползва от посетителите на Търговския център (т.е., при заплащане на такса за ползването).
15.4. През работното си време паркингът ще бъде поддържан чист и осветен. Разходите по поддръжката на паркинга ще бъдат разпределяни между наемателите през Таксите за услуги.
15.5. Управителят на Търговския център се задължава да създаде необходимата организация така че Правилникът за паркиране да бъде публикуван на интернет страницата на Търговския център и монтиран на предварително определени за тази цел места.
ЧЛЕН 16
ПУБЛИЧНОСТ
16.1. Разпространението на брошури, листовки или други рекламни материали в Търговския център, не се разрешава без изрично писмено потвърждение, от Управителя на центъра или упълномощено от него лице.
16.2. Поставянето на брошури, листовки или други рекламни материали по колите, паркирани на паркингите на Търговския център не се разрешава.
16.3. Забранено е да се поставят плакати по стъклата на витрините на търговските обекти и където и да е в Общите площи и части без изричното разрешение на Управителя на центъра. В случай на нарушение на горната разпоредба, Управителят на центъра има право да премахне съответните плакати.
16.4. В Наетите помещения и Общите площи и части Наемателите не могат да рекламират търговски марки и/или търговска дейност, извън договорената в договора за наем.
ЧЛЕН 17
НАРУШЕНИЯ И ОТГОВОРНОСТ
17.1. В случай на нарушения на настоящите Вътрешни правила, Управителят на центъра (вкл. чрез овластени от него лица) има право да дава задължителни указания на Наемателя/посетителя, извършил нарушението, за отстраняване на последиците от него. При неизпълнение на указанията и непреустановяване на нарушението в предоставения от Управителя на центъра срок, Наемателят/посетителят, Наемодателят или лице, овластено от него, и представител на охранителната фирма подписват протокол, който констатира нарушението. В случай че Наемателят/посетител откаже да подпише протокола, то същият се подписва от Наемодателя или лице, овластено от него, представител на охранителната фирма и един свидетел. След подписването на протокола, констатиращ нарушението, Наемодателят има право да фактурира на Наемателя/посетителя неустойка в размер, както следва:
(i) 100 (сто) без ДДС евро за всяко първо констатирано нарушение;
(ii) 150 (сто и петдесет) без ДДС евро за всяко следващо констатирано нарушение на същото задължение;
(iii) 150 (сто и петдесет) евро без ДДС/ден за неспазване на работното време на Търговския център с отклонение повече от 30 мин/ден;
17.2. Неустойката, съгласно чл. 17.1., е дължима и платима от Наемателя/посетителя в рамките на 5 (пет) дни от издаване на фактурата от страна на Наемодателя, след подписан протокол, констатиращ нарушението.
17.3. За сумите дължими в евро фактурите се издават и плащат в лева, изчислени въз основа на фиксирания обменен курс лев / евро, определен в Закона за Българската народна банка, публикуван на Интернет страницата на Българската народна банка.
17.4. Всички суми са без ДДС. Наемателят се задължава да плати приложимото ДДС в съответствие със законовите разпоредби.
ЧЛЕН 18
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
18.1. С влизането си на територията на Търговския център посетителите се съгласяват и се задължават да спазват настоящите Вътрешни правила.
18.2. Изключения от Вътрешните правила се допускат само след изричното писмено съгласие или одобрение на Управителя на Центъра.
18.3. Вътрешните правила могат да бъдат едностранно изменяни или допълвани по всяко време от Управителя на Центъра.
18.4. Приложение 1 (УСТОЙЧИВОСТ) представлява неразделна част от настоящите Вътрешните правила.
18.5. Настоящите Вътрешни правила са изготвени на български и английски. В случай на протиречие между двете езикови версии, то българската има предимство.